29. juuli 2024 kell 10:31
Teadlased näitasid, et koos võrgumänge mängivate inimeste ajud sünkrooniti ilma füüsilise koosviibimiseta. Online-hasartmängud ja muud tüüpi sotsiaalsed suhtlused on koroonapettuse ajast alates muutunud üha populaarsemaks. Tõenäoliselt see trend jätkub kaugtöö sagenemise ja sotsiaaltehnoloogiasse tehtavate investeeringute tõttu.
Varasemad uuringud on näidanud, et inimeste aju aktiveerub sotsiaalse suhtluse käigus sarnaselt ja samaaegselt. Sellist ajudevahelist neuraalset sünkroniseerimist on seostatud empaatia ja koostööga näost-näkku olukordades. Ent selle roll veebipõhises kaugsuhtluses on jäänud seni teadmata.
Helsingi ülikoolis läbiviidud uues uuringus uuriti ajulainete sünkroniseerimist, samal ajal kui katsealustest paarid mängisid mängu, kus nad juhtisid koos võidusõiduautot. Katsealused eraldati füüsiliselt kahte helikindlasse ruumi. Teadlased uurisid sünkroonimise seost interaktsiooni ja mängu jõudlusega.
Tulemuste kohaselt toimub ajudevaheline sünkroonimine koostööpõhiste võrgumängude ajal. Lisaks on suurenenud sünkroonsus alfa- ja gamma-sagedusalades seotud parema jõudlusega. Seost jõudluse ja gammasünkroniseerimise vahel on võimalik aja jooksul pidevalt jälgida.
“Me suutsime näidata, et ajufaasidevaheline sünkroniseerimine võib toimuda ilma teise inimese juuresolekuta. See avab võimaluse uurida selle sotsiaalse ajumehhanismi rolli võrgusuhtluses,“ ütleb Helsingi ülikooli doktorant Valtteri Wikström.
Parema võrgusuhtluse suunas
Meie sotsiaalne aju on arenenud näost näkku suhtlemisel. Pikenenud ekraaniaeg on tekitanud muret paljudes inimestes, eriti lapsevanemate, õpetajate ja seadusandjate seas.
“Kui suudame luua interaktiivseid digitaalseid kogemusi, mis aktiveerivad empaatia põhimehhanisme, võib see kaasa tuua paremaid sotsiaalseid suhteid, heaolu ja tootlikkust veebis,“ ütleb projektijuht Katri Saarikivi.
Wikström soovitab, et sotsiaalse suhtluse kvaliteedi hindamiseks võiks kasutada füsioloogilise sünkroonsuse ja koostöövõime mõõtmisi. Kui teada saada, millised liideste funktsioonid suurendavad arusaamist ja seotust, võib arengut positiivses suunas juhtida.
“See uuring näitab, et ajudevaheline sünkroniseerimine toimub ka koostööpõhise võrgumängu ajal ja seda saab usaldusväärselt mõõta. Sünkroonimise ja empaatia suurenemiseni viivate aspektide arendamine mängudes võib avaldada positiivset mõju ka väljaspool mängimist,“ lisab Wikström.
Allikas: Sci Tech Daily
Toimetas Hando Tõnumaa
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.