21. jaanuar 2014 kell 9:28
Tehnikaülikooli transpordiplaneerimise professor Dago Antov leiab, et Eestis võiks kehtida ühtne piletisüsteem, mis võimaldaks ühe piletiga sõita kogu riigis. “Reisija ei peaks ostma piletit konkreetsele liinile, vaid kui ma tahan sõita Tallinnast Mustamäelt Tartusse Annelinna, siis ma ostan selleks ühe pileti,” ütles Antov Postimehele.
Antovi sõnul ei pruugi ühtse süsteemi pilet praegusega võrreldes kallimaks minna. “Võib-olla läheb hoopis odavamaks. Praegu müüb iga firma eraldi pileti, trükib selle eraldi välja, see on samal ajal ühtaegu nii keeruline kui ka kulukas,” sõnas Antov.
Professori sõnul on probleem selles, et riik ei ole transpordisüsteemi tervikuna vaadanud. “Meil on bussivedajad, kes teevad maakonnavedu, siis on linnaliinid, mis osaliselt dubleerivad maakonnaliine. Nüüd tekkis rongiliiklusega uus süsteem, samal ajal ettevalmistusi bussiliinide osas ei tehtud,” selgitas Antov. “Küllap see kunagi loksub paika, aga mulle tundub, et reisijateveo korraldamine sel moel, et rongiliiklus moodustaks nii-öelda selgroo, oleks mõistlik,” sõnas ta.
Antovi hinnangul on üks variant tekitada ühistranspordikeskused, nagu on Harju-, Järva- ja Jõgevamaal. “Neisse saab koondada kompetentsi ja mis isegi ei oleks niivõrd praeguseid maakonna piire rangelt silmas pidavad. Kohati toimub praegu vedu üle maakonnapiiri ja see osa on üsna nõrk,” tõdes Antov.
“Teine võimalus on, et asi läheb maanteeameti kätte ja hakatakse riiklikul tasemel korraldama. See aga ehmataks paljusid omavalitsusi, kes kardavad, et nende huvid jäetakse tagaplaanile,” rääkis Antov. Tema sõnul oleks otstarbekas loobuda maakonnaveo mõistest ja hakata rääkima regionaalsest veokorraldusest, sest maakonnapiirid on pigem takistuseks.
Ühtne piletisüsteem oleks ilmselt elektrooniline, mis sellisel juhul jätaks reisija igast sõidust märgi maha… Näide Tallinnast: septembris toimus Tallinna Linnavalitsuse istung, kus muuhulgas otsustati luua Tallinna piletimüügisüsteemi andmekogu, mis hakkab säilitama ja koguma ka valideerimisel saadavaid andmeid. Linnale kuuluvasse andmekogusse kantakse andmed e-kaartide kasutamise kohta, isikute kohta, kes on ostnud ja kellele on ostetud isikustatud sõidukaart, isikutele antud sõidusoodustuste kohta, samuti andmekogu pidamist ja järelevalve tegemist abistavad andmed.
Allikad: BNS, ERR, Tarbija24, Telegram
Foto: tallinn.ee
Toimetas Mariann Joonas
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.