18. märts 2015 kell 10:48
Alates 2018. aasta 31. märtsist peavad kõik Euroopa Liidus müüdavad uued automudelid olema varustatud automaatse hädaabikutsungiga eCall. See tähendab, et raske liiklusõnnetuse korral annab auto sellest ise hädaabikeskusele teada. Seadus on tekitanud ka palju küsimusi: kardetakse, et süsteemiga kaasneb ulatuslik jälgimine ja isikuvabaduste rikkumine.
Vastav õigusloome sai EP siseturukomisjonis heakskiidu teisipäeval, 17. märtsil. Raportöör Olga Sehnalová selgitas Euroopa Parlamendil veebisaidile antud intervjuus uue süsteemi vajadust ja andmekaitsega seonduvat.
Mis on selle uue õigusloome mõte?
Parlament on õnnetuse korral automaatselt tööle hakkava riikliku hädaabikutsungi kallal pikalt töötanud. Taoline erateenus on olemas, kuid see ei toimi kogu Euroopas. Lisaks kaasneb riigipiiride ületamisega keelebarjäär.
Eesmärgiks on tagada üle kogu ELi päästeteenistuse saabumine õnnetuspaika nn kuldse tunni jooksul. See on ajaperiood, millest sõltub inimese elu või surm.
Uue õigusloome järgi panevad automaatsele hädaabikutsungile aluse riiklikud hädaabikeskused, mis kasutavad ühist Euroopa tasandi numbrit 112. Lisaks kaob õigusloome abil keelebarjäär ja tekib ühtne piiriülene süsteem.
Paljud on mures andmekaitse pärast…
Oleme algusest peale pannud kõvasti rõhku isikuandmete kaitsele. Meie eesmärgiks oli täielikult tagada, et süsteemiga ei kaasne pidevat jälgimist.
Infot edastatakse ainult hetkel, mil avaneb turvapadi ja juhtub tõsine õnnetus. Päästeteenistusele saadetakse kindel andmekogum, mille ulatus on paika pandud vastavas liikmesriigis. Seejärel hakkab tööle kõnefunktsioon, et vältida päästetöötajate väljasaatmist väikeste õnnetuste korral.
Millist mõju omab uus süsteem tarbijate rahakotile?
See mõju ulatub hinnanguliselt kümnete eurodeni. Süsteemi massilise paigaldamisega hind loomulikult langeb.
Mis ajast hakatakse eCalli autodesse paigaldama?
Autode varustamine eCall-süsteemiga hakkab toimuma järk-järguliselt, jutt käib uutest automudelitest, mitte uutest autodest. Kuni 2018. aasta märtsini on ette nähtud üleminekuperiood, mis peab tagama, et uus süsteem toimib.
Allikad: Euroopa Parlamendi Infobüroo Eestis (siin ka eesti keelne video), Euroopa Parlamendi Uudised
Foto: telematicsnews.info
Toimetas Mariann Joonas
NB! Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.