31. august 2016 kell 12:15
Majandusministeerium tahab muuta kinnisasja sundvõõrandamise seadust, mis võimaldaks Rail Balticu raudteetrassile jäävatelt maaomanikelt senisest märksa kiiremini ja odavamalt nende maa sundkorras võõrandada, vahendab ERR. Kodanikuühenduse Avalikult Rail Balticust sõnul on aga tegu EV põhiseadusele sülitamisega.
Ministeerium saatis augusti lõpus valitsusele kooskõlastamiseks eelnõu, mis annab riigile loa võtta maa üle vahetult pärast sundvõõrandamise otsuse tegemist. See tähendab, et kui praegu saab kinnistu üle võtta ainult pärast sundvõõrandamise tasu väljamaksmist ja võimalikekohtuvaidluste lõppemist, siis enam ei oleks see vajalik.
Ministeerium põhjendab kavandatavat muudatust sellega, et kohtuvaidluste tõttu on mitmed varasemad menetlused veninud aastatepikkuseks ja see takistab riiklikult oluliste taristuprojektide nagu Rail Baltic rajamist ja selle tarvis õigel ajal Euroopa Liidust raha taotlemist.
Ministeerium hindab seadusemuudatuse võimalikku mõju sundvõõrandatavate leibkondade jaoks ebaoluliseks ning leiab, et täiendavat mõjuanalüüsi pole tarvis. Kui maaomanik leiab, et otsus tema kinnistu sundvõõrandamise kohta on ebaseaduslik ja ta vaidlustab selle kohtus, on esmase õiguskaitse korras võimalik sundvõõrandamine peatada, märkis ministeerium. MKM möönab ka, et kuigi inimene ei pruugi muutustest teadlik olla ja jääb oma teadmatuse või tegevusetuse tõttu kahjude hüvitamisest ilma, on ebasoovitavate mõjude risk siiski väike.
Seaduseelnõul puudub väljatöötamise kavatsus (VTK), mille puudumist õigustab MKM eelnõu kiireloomulisuse ja ülekaaluka avaliku huviga, samuti on eelnõu on seotud valitsuse tegevusprogrammi täitmisega, kuna läbirääkimised Rail Balticu trassikoridori maade omandamise ja maakorralduse läbiviimiseks peaksid algama juba 2016. aasta sügisel.
Kodanikuühendus ARB: See on EV põhiseadusele sülitamine
Kodanikuühenduse Avalikult Rail Balticust arvates asuvad võimurid maa sundvõõrandamise vaidlustamist piirama Soraineni advokaatide soovitusel* .
EV Põhiseaduse § 32 kohaselt võib omandit omaniku nõusolekuta võõrandada ainult seaduses sätestatud juhtudel ja korras üldistes huvides õiglase ja kohese hüvituse eest. Seni on seadust mõistetud ja rakendatud nii, et kui omanik peabki enda eraomandi seaduse alusel avalikele huvidele ohvriks tooma, siis vähemalt hüvitatakse omandi kaotus koheselt. Ühtlasi eeldatakse, et hüvituse suurus on enne võõrandamist kokku lepitud või selgeks vaieldud.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kabinetivaikuses sündinud eelnõu seaduseks saamise korral võivad koerad (loe eramaaomanikud) neile osaks saanud kondi juures haukuda kaua tahes, rong läheb edasi.
Riigieelarvest tasustatud advokaadid osundavad analoogiale. Nimelt lubab ju äriseadustik suuromanikul üle võtta väikeaktsionäride aktsiad, ootamata ära hüvitise üle peetava vaidluse tulemust.
Kodanikuühendus Avalikult Rail Balticust peab siinkohal siiski vajalikuks meelde tuletada, et Maailmapanga värskete andmete** kohaselt on Taavi Rõivase juhitud Eestis väikeaktsionäride õiguste kaitse tase samaväärne, kui Robert Mugabe juhitud Zimbabwes.
*Analüüs Rail Baltic raudtee rajamisega kaasnevate võimalike negatiivsete mõjude hüvitamise võimalikkusest kinnisasjade omanikele ja kasutajatele, Advokaadibüroo Sorainen AS ja Eesti rakendusuuringute keskus Centar OÜ lõpparuanne Tehnilise Järelevalve Ametile, lk 88
** https://www.doingbusiness.org/rankings
Allikad: ERR, Avalikult Rail Balticust
Foto: wisegeek.com
Toimetas Mariann Joonas
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.