21. jaanuar 2019 kell 12:26
Juba aastaid on eestlaste teadvust kummitanud idee, mille eesmärgiks ühendada Tallinn Euroopaga, kasutades selleks raudteed. Tegu on projektiga, mille ehituse eeldatav maksumus tänasel päeval on 5.8 miljardit eurot(1), see lubab meid sõidutada Tallinnast Leedu-Poola piirile kiirusega kuni 234 km/h(2). Balti riikide juhtide jaoks tundub projekt olevat elulise tähtsusega, ka elanikele tuleb kiire ühendus Poolaga pigem kasuks.
Vaatamata õilsale ideele on Rail Balticu projekti alates avalikustamisest saatnud tugev rahva vastumeelsus kõigis kolmes Balti riigis. Eestlastele ei meeldi, et raudteega lõigatakse meie kodumaa keskelt pooleks, seades sellele 213 kilomeetrise rauast ussi laiusega 66 meetrit ning rikkudes sellega loendamatud elukeskkonnad meie metsades ja soodes. Raudtee ehitusega kaasneb ligi 600 perekonna kodude, äride, põldude jms hävitamine, kokku mõjutab protsess ligi 800 kinnistut. Kodanike rahulolematusele vastas riik seadusega, mis võimaldab valitsusel vajaminevad maad sundvõõrandada senisest lihtsamini (3, 4).
Samal ajal, kui Baltikumis toimuvad vaidlused selle üle, kas ehitada siia 19. sajandist pärinev transpordisüsteem, valmistutakse Araabia Ühendemiraatides samuti uue transporditehnoloogia kasutuselevõtuks (5, 6). SkyWay on mõneti tuttav tehnoloogia, mis kulgeb maa kohal postidel (7, 8). Tänu sellele eripärale iseloomustab Taevatee süsteeme erakordselt väike maakasutus: kandepostide maksimaalne vahemik on kuni 5 kilomeetrit. Rail Balticu Eesti osa pikkuseks on 213 kilomeetrit, SkyWay vajab sellise vahemaa katmiseks ligi 50 ankur- ja vahetuge. Kõigile Eesti elanikele jäävad alles nende kodud ja maad, ühtlasi jääb pikas perspektiivis häirimata kogu Balti riikide õrn looduskeskkond.
Nagu innovatiivsetele leiutistele kombeks, töötab ka SkyWay tehnoloogia ainult elektrienergial. Tulevikus toodab süsteem jõu ise päikesepaneelide ja tuuleturbiinidega. Boonusena on testid näidanud, et veeremite liigutamiseks kulub vaid viiendik toodetud elektrist, üle jäävat osa on võimalik salvestada ja müüa piirkondades, kus Taevatee liugleb. Soodsamast elektrienergia hinnast võidavad kõik, ka need, kes SkyWay transpordisüsteeme otseselt kasutama ei hakka.
https://www.youtube.com/watch?v=7FpRQnBM9a0
Soodne on ka SkyWay tross-rööbastee rajamine. Võrreldes praeguse Rail Balticu projektiga ligi 25% odavam. Lisaks madalatele ehituskuludele on madalad ka SkyWay kasutamiskulud: kuna süsteem on automatiseeritud ja töötab tehisintelligentsi abil, puudub SkyWay veeremites vajadus juhtide järele. Energiatarve on samuti kaetud süsteemi enda poolt ja trass vajab oluliselt vähem hooldust ja remonti kui raudtee. Rail Balticu kasutuskuludeks on 2030-ks aastaks plaanitud 70.7 miljonit eurot, 2055-ks aastaks on see summa tõusnud juba 110 miljonini (9). SkyWay trassi kasutuskulud on ligi kolm korda madalamad kui raudteel. Balti riikide elanikele ja külalistele tähendab see Rail Balticuga võrreldes kordades soodsamaid hindu. Kuna taristuprojektide ehituse kulud katavad maksumaksjad, siis SkyWay projekti realiseerimine tähendaks ühtlasi ka madalamat koormust maksude maksjatele.
SkyWay süsteemi tõeliselt magus osa selgub rääkides kiirusest, millega reisijaid ja kaupu punktist A punkti B vedama hakatakse. Mudelivaliku krooniks olev Unilёt on disainitud liikuma kiirusel kuni 500 km/h. Sõit Tallinnast Varssavisse kestaks umbes kaks tundi. Kiire sõidu muudavad nauditavamaks BMW luksusautodelt tuttavad massaažiga komfortistmed ja tipptasemel meelelahutussüsteem. Unilёt on maailma aerodünaamilisim sõiduk: õhutakistuse koefitsient on 0,06.
Igaveseks valukohaks maa peal kulgevate transpordisüsteemide puhul on kahjuks õnnetused, mida Eesti raudteedel juhtus 2017. aastal 22 korral (10). SkyWay kulgeb meetrite kõrgusel maa kohal, kus puuduvad ristmikud ja ülekäigurajad, see välistab peaaegu täielikult igasugused võimalused kokkupõrgeteks. Boonusena võivad SkyWay’ga liiklejad ära unustada seisakud ja ummikud teel.
Tänasel päeval on eestlased ja meie Balti õed-vennad olukorras, kus kolliga on küll aastaid hirmutatud, kuid õnneks kolli veel kapist välja lastud pole. Valminud pole veel Rail Balticu eelprojektid, mille tähtaeg oli juba 2018. aasta esimeses kvartalis (11). Alanud pole ka maade võõrandamised, hetkel on RB projekt veel ainult paberil. Tegusad kodanikud loovad petitsioone ja valgustavad rahvast ebakõladest Rail Balticu juures (12). 28. jaanuaril algab ühe Eesti uue erakonna korraldatav rahvahääletus, kus elanikud saavad väljendada oma meelsust miljardeid maksva raudteeprojekti suhtes, mis juba valmides amortiseerunud on (13).
Samal ajal on igal soovijal võimalik proovida Valgevenes revolutsiooni transpordimaailmas: tehnoloogiat, mis on juba peagi valmis ehitamiseks üle maailma ja tõotab selja taha jätta kõik meile teadaolevad ühis- ja eratranspordisüsteemid (14). SkyWay süsteem vajab vähem maad ja vähem raha, sõidab rongist mugavamalt ja turvalisemalt ja töötab 100% taastuval energial. Teeneka teadlase Anatoli Junitski aastakümneid väldanud projekti realiseerumine annab märku uue ajastu algusest transpordimaailmas, ajastust mille võtmesõnadeks on automatiseeritud juhtimine, keskkonnasõbralikkus ja kiirus (15, 16). Inimese ülesandeks jääb vaid istuda ja nautida sõitu!
Küsimus on, kas Baltikum on maailmas esimeste seas, kuhu ehitatakse SkyWay või viimaste seas, kuhu ehitatakse raudtee?
Jan-Sander Simmerman
eestlane, visionäär, ettevõtja, SkyWay aktsionär
Artikkel on kirjutatud vabast tahtest ja tuginedes avalikule infole.
Allikad: viited artikli sees
PS. Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Suur aitäh kõigile, kes aitavad olulisi teemasid pildis hoida!
Unlimited MTÜ
EE497700771002818684
BITCOIN
1Hqjxbt8czHcENjDQan5GFL3Qssn4znpAr
DASH
XjUJswujDzLgSgg7Ly8bK6TEo1kwVzaKeV
BITCOIN CASH (BCH)
qp0gdarh8xtte8fygj2ehrud7h4gsugzeqlmamcx3s
ETHEREUM
0x9b67438a7a4cdd88edb14c2880e920a3cba692c6
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.