27. märts 2014 kell 16:50
Biotehnoloogiaettevõte Monsanto on tuntud geenmuundatud seemnete tootmise ja kasumi kindlustamiseks äärmuslike meetodite kasutamise poolest. Selle alla käib pidev lobitöö, millega USA-s võideti endale erilised õigused ja näiteks Academi (endise Blackwateri) eraturvafirma palkamine Monsanto-vastaste aktivistidega tegelemiseks. Facebook on populaarne sotsiaalmeedia lehekülg, millel on massiliselt infot kõigi oma kasutajate kohta ja mis kipub eemaldama vastuolulist infot, mis ei pruugi neid rahastavatele ettevõtetele meeldida. Mis on neil kahel firmal ühist? Nähtavasti nende omanikud.
Facebooki ja Monsanto aktsiate 12 tippomanikust seitse on samad. Veelgi enam, viiest suuromanikust on lausa neli samad ettevõtted. Monsanto aktsiate suurim omanik on Vanguard Group Inc, kes omab Facebooki aktsiatest suuruselt teist osa. Allpool on ära toodud mõlema ettevõtte aktsiate kümme suuremat omanikku.
1. Fidelity Investments ehk Fidelity Management and Research Company
2. Vanguard Group Inc
3. State Street Corp
4. BlackRock Fund Advisors
5. T. Rowe Price Associates Inc
6. Sands Capital Management, LLC
7. Jennison Associates LLC
8. Baillie Gifford & Co Limited
9. Northern Trust Investments, N.A.
10. Invesco PowerShares Capital Mgmt LLC
Monsanto
1. Vanguard Group Inc
2. Fidelity Investments
3. State Street Corp
4. BlackRock Fund Advisors
5. Jennison Associates LLC
6. PRIMECAP Management Company
7. Sands Capital Management LLC
8. Northern Trust Investments, N.A.
9. Winslow Capital Management LLC
10. Columbia Management Investment Advisers LCC
Võrreldes neid kahte nimekirja, on selge, et tegu on investeerimisfondidega, mis omavad aktsiaid paljudes erinevates ettevõtetes. See loob suure firmade võrgustiku, mis võib hakata mõjutama erinevate firmade poliitikat. See tähendab, et kui selles võrgustikus võtab üks ettevõte teatud hoiaku mingil poliitilisel teemal või reklaamib toodet, mis konkureerib firmaga, mida omab sama investeerimisfond, võidakse teiste jaoks sobimatult käituvat ettevõtet hirmutada ja karistada. Seega pole ime, et Facebook kipub kustutama Monsanto-vastast sisu ning on eemaldanud isegi March Against Monsanto protestiüritusi.
See on murettekitav olukord, kus võim mitmete eri valdkondade üle koondub ühtede ja samade ettevõtete ning seega ka inimeste kätesse. Facebook kogub infot oma kasutajate ehk tarbijate kohta ja seda infot rakendatakse reklaamis ning tootearenduses näiteks Monsanto puhul. Facebook teab ka seda, millised inimesed on seotud aktivistirühmitustega, mida Monsanto on palganud jälgima Academi, ning mida nad soovivad hoida võrdlemisi “nähtamatuna” inimeste uudistevoos. Kogu see suurfirmade ühine võrgustik tõrjub turult välja väikeettevõtted, konkureerivad ideed ja tooted ning nende ettevõtete vastu seisjad.
Allikas: Jon Rappoport
Foto: csglobe.com
Toimetas Marlen Laanep
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.