28. aprill 2015 kell 16:27
Üle 1,4 miljardi kasutajaga suhtlusvõrgustik Facebook on järjekordselt teatanud uuendusest oma kasutajate uudisvoos. Nimelt hakkab ettevõte selles näitama rohkem kasutajate sõprade postitusi ja uudisvoo lõppu jäetakse laigitud lehekülgede teated. Kuigi paljud kasutajad tervitavad sellist sammu, võib see tekitada probleeme paljudele veebisaitidele ja väikeäridele, mille postitused kaovad infomürasse ära või jäetakse paljude jälgijate uudisvoogu edastamata.
Facebook teatas hiljuti oma blogis kolmest uuendusest, mis peaksid idee järgi tasakaalustama uudisvoos esinevat materjali, suurendades selles sõprade ja vähendades laike saanud lehekülgede postituste arvu. Üheks uuenduseks on võimalus näha ühest allikast mitut postitust järjest, teiseks aga sellise materjali esiletõstmine, mis Facebooki sõnul huvitab inimesi rohkem. Kolmanda uuendusega näidatakse vähem uudiseid sellest, mida kasutajate sõbrad on laikinud või kommenteerinud. Sponsitud reklaamid jäävad siiski suhtlusvõrgustikus tähtsale kohale, mistõttu võivad suured firmad n-ö ära lämmatada väikeäride postitused.
Üks küsitavus selles uuendustes on tõik, et Facebooki otsustada jääb, millised leheküljed väärivad rohkem tähelepanu ning suuremat kõlapinda, pannes muretsema näiteks alternatiivuudiste ja aktivistide veebisaitide omanikke. Arvestades Facebooki seotust USA valitsusega, ei ole üllatav, et selle suhtes kriitiliselt meelestatud lehekülgede postitused “muutuvad” peavoolumeediast vähemoluliseks. Oma algoritmidega paigutab Facebook neile vähem sobivaid materjale inimeste uudistevoos allapoole (või otsustab neid koguni mitte kuvada), vähendades nende levikut. Viimast probleemi on Facebooki blogipostituses ka põgusalt puudutatud, mainides, et lähtuvalt lehekülje publikust ja postitamise aktiivsusest võivad lehekülje postitused hakata jõudma vähemate inimesteni. Sellise olukorra vältimiseks soovitatakse jätkata sellise materjali postitamist, mida inimesed (või siis Facebook) peaksid tähendusrikkaks.
Facebooki hiljutised otsused viitavad sellele, et sotsiaalmeediafirma hakkab lisaks tavalistele postitustele üha enam reguleerima ka inimesteni jõudvaid uudiseid. Näiteks hakatakse märgistama libauudiseid, et nende kõlapinda vähendada. Paraku saab märgistada postitusi ka teistel põhjustel, mis ei ole seotud nende legitiimsuses kahtlemisega – näiteks inimeste solvamise eest. Sellise äärmiselt häguse definitsiooniga on antud Facebookile suur võim piirata nende jaoks sobimatu sisu levikut vaatamata sellele, kas inimesed tegelikult tahaksid seda näha või mitte.
Allikad: The independent, Forbes, Prison Planet
Foto: nativemobile.com
Toimetas Allar Pajuste
NB! Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.