Pimenemise hirmus Šveits plaanib elektriautodele sõidukeeldu

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

1. detsember 2022 kell 17:18



Tesla Model S. Foto: Wikimedia Commons / Vauxford – CC BY-SA 4.0 

Kas rohepöörde pettus hakkab tagasilööke andma? Šveits on väga mures talvise elektrikatkestuse pärast ja valmistab ette radikaalseid kokkuhoiumeetmeid puudujäägi korral. Nende hulka kuulub ka lubadus keelustada elektriautode kasutamine. Ka Saksamaa plaanib sarnaseid piirangud – esialgu elektriautode laadimisel, vahendab Focus. Ka Eesti peaminister Kaja Kallas hoiatas täna taas elektrikatkestuste eest, sest energiat on napib ning kutsub üles vähendama elektrikatkestuste riski elektritarbimise kokkuhoiuga tarbimise tipptundidel. 

 

Tänu hüdroenergiale on Šveits üks keskkonnasõbralikumaid energiatarbijaid Euroopas. Nüüd aga kardab “Alpide vabariik” elektrikatkestust. “Talvel imporditakse riiki suures koguses elektrit. 2021. aastal oli see 5,7 miljardit kilovatt-tundi, mis pärines peamiselt Prantsusmaalt ja Saksamaalt,” teatab tehnikaportaal “Golem”. Teisisõnu, ilma Prantsusmaa tuumajaamade või aeg-ajalt Saksamaa tuuleenergia ülejäägita kustuksid Šveitsis ilmselt tuled.

 

Šveits kavatseb elektriautodele sõidukeelu kehtestada

Aga kuna Prantsusmaa ja Saksamaa on sel talvel ka äärmiselt ebakindlad kantonistid – Prantsusmaa paljude tuumaelektrijaamade rikete tõttu, Saksamaa tuule- ja päikeseenergia ettearvamatu juhusliku voo tõttu, millele lisandub talvel halb päikesetootlus ja terav gaasipuudus, arvestab Šveits nüüd suure elektrikatkestusriskiga.

Šveitsi Konföderatsiooni 23. novembri eelnõu pealkirjaga “Elektrienergia kasutamise piirangute ja keeldude määrus” näeb ette drastilisi meetmeid, mida võiks energiapuuduse korral võtta osana neljast eskalatsioonitasemest. Näiteks on spetsifikatsioonid, mille kohaselt pesumasin võib töötada maksimaalselt 40 kraadi Celsiuse järgi. Külmikuid ei tohi jahutada alla 6 kraadi. Kõike, mis on ainult mugavuse huvides – nagu saunad ja aurusaunad – saab oma kodus kasutada vaid piiratud määral.

 

Kiirteel 100 km/h

Lisaks ulatuslikele elektriseadmete tööreeglitele äri- ja erasektoris on keelatud nimekirjas ka vürtsikad piirangud autoliiklusele. Ühest küljest tahetakse Šveitsi kiirteedel lubatud kiirust vähendada 120 km/h-lt 100 km/h-le. Kuid elektriautode juhtidele tõotab see keerulisi aegu: voolupuuduse korral keelataks neil sõitmine. Eelnõus on kirjas: „Elektriautode erakasutamine on lubatud ainult hädavajalikeks sõitudeks (nt tööpraktika, poodlemine, arsti külastamine, usuüritustel osalemine, kohtuistungil osalemine).”

 

Parem bensiin ja diislikütus alles jätta?

Erinevate meediaväljaannete kohaselt mõjutaks see Šveitsis umbes 110 000 autojuhti – ja see oleks loomulikult saatuslikuks e-mobiilsuse hoogustumisele, mida Šveitsi poliitikud samuti peale suruvad: kes ikka ostaks elektriautot, kui igal ajal võib oodata elektrikatkestusi, eriti ebamugavaks teeb see sõitmise talvel. Plaan tagab, et sõidukeelud peaksid kehtima alles alates kolmandast neljast eskalatsiooniastmest. Sellegipoolest tuleb ilmselt soovitada šveitslastel osta elektriauto, kui üldse, siis ainult teiseks autoks.

 

Saksamaal võivad tekkida maksupiirangud

Juba ammu on olnud selge, et ka Saksamaal võivad tulevikus e-autodele kehtida olulised piirangud – näiteks laadimisel. Sest kui koormuse laienemine toimub kiiremini kui võrgu laienemine, siis “peab laadimine toimuma võrgusõbralikult”. Ehk siis: laadimine ei pruugi toimuda siis, kui juht seda vajab, vaid siis, kui elektrit on piisavalt.

Akuautod laadivad tavaliselt kodus garaažis. Spetsiaalsetest seinakarpidest, mille laadimisvõimsus on 3,4, 7,4, 11 või maksimaalselt 22 kilovatti, ammutavad need tunduvalt rohkem elektrit kui kodumasin. Piiravaks teguriks pole mitte ainult koduvõrk, vaid ka auto integreeritud laadija; sageli ei saa karbi saadaolevat laadimisvõimsust üldse ära kasutada.

 

Elektriautod võrgus – see on probleem

VDE (elektri-, elektroonika- ja infotehnoloogiate liidu eksperdid) andmetel on keskmise nelja inimesega majapidamise elektrivajadus praegu maksimaalselt 4 kW, millele pääseb korraga ligi. Edaspidi ootavad eksperdid aga 10 kuni 14 kW lisanõuet – päikesesüsteemidelt, soojuspumpadelt, akudelt ja ka elektriautode seinakilpidelt.

See pole esialgu probleem, sest madalpingevõrgus on veel varusid.

See oleneb ka sellest, millal puutub võrk kokku paljude uute elektritarbijatega: „Kas ja millal võrk on ülekoormatud, sõltub ka samaaegsustegurist, st kas kõik sõidukid laevad korraga või pigem järjestikku. Olenevalt ilmast on küttekehadel väga kõrge samaaegsusaste. E-mobiilsuse puhul on see vähem väljendunud. Lisaks kehtib laadimisseadmete aruandlusnõue või suuremate väljundvõimsuste puhul tuleb saada kooskõlastus vastutavalt jaotusvõrguettevõtjalt. See tähendab, et e-mobiilsus on jaotusvõrgu operaatori jaoks palju läbipaistvam kui otseküte, nagu näiteks soojapuhurid,“ selgitasid VDE võrgutehnoloogia ja võrguoperatsiooni foorumi eksperdid FOCUS Online’ile.

 

Seinakilpide ajutine seiskamine

VDE selgitab, mis on “võrgusõbraliku laadimise” eeldus: ajutine koormuse nihutamine intelligentsete mõõtesüsteemide (iMSys) abil. Kodus garaažis asuv elektriauto seinakilp suhtleb võrguettevõtjaga, et neil oleks ülevaade hetke laadimisolukorrast ja saaks hädaolukorras sekkuda. Võrguekspertide sõnul oleks alternatiiviks võrguühenduste eraldamine seinakilpidele põhimõttel “kes ees, see mees” või lülitada üksikud võrguharud ajutiselt välja ülekoormusolukorras.

Nii et ka Saksamaa e-autode omanikud peavad olema valmis selleks, et nad ei saa oma sõidukit kasutada nagu bensiini- või diiselmootorit, kui energiat jälle napib. Muidugi pole see ka sisepõlemismootoriga autode juhtide jaoks kuigi lohutav: peagi on oodata uut kütusehindade tõusu.

 

Allikas: Focus Online

 

Tõlkis Hando Tõnumaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt