11. märts 2013 kell 17:10
USA ja Kanada suurim mahekaupa pakkuv poekett Whole Foods teatas eelmisel reedel otsusest varustada kõik tooted järgmise viie aasta jooksul märgistusega selle kohta, kas need sisaldavad geenmuundatud toorainet.
See on suur löök firmadele nagu Monsanto ja DuPont, kes on avalikult väljendanud seisukohta, et tarbija ei peaks sellest teadlik olema. Whole Foodsi poeketi jaoks on see hea mainekujunduskampaania, sest üha enam USA ja Kanada tarbijaid on huvitatud GMO-vabast toidust.
Poeketi tegevjuhi sõnul on see otsus tehtud põhjusel, et tarbijatel on õigus teada, mida nende toit sisaldab. Ta lisab: „Me usume, et kvaliteet ja läbipaistvus on lahutamatud ja meie toodete kohta täpse info pakkumine on selleks, et rõõmustada miljoneid inimesi, kes usaldavad oma ostude tegemisel Whole Foodsi poode.“ Selle loo tegelikud tagamaad on siiski keerulisemad.
Suurt osa selle otsuse tegemisel on mänginud aktivistide ja alternatiivmeedia avalik surve. 2012. aastal avaldati video „Organic Spies“, milles filmiti salaja kliendi ja Whole Foodsi töötaja vestlust ning viimane tunnistas, et paljud poes müüdavad toidud sisaldavad GMO-toorainet. See on aga tegelikult vastuolus poeketi tunnuslausega „Mitte midagi kunstlikku, mitte kunagi“.
Uudisteportaal Natural News kajastas seda teemat laiemalt ning võimaldas video vaatamist oma kodulehel, kuna mujal selle näitamine keelustati. Sellele järgnes uudisteportaali infowars.com ajakirjanike küsitlus, milles uuriti, kas tarbijad on üldse teadlikud sellest, et Whole Foodsi poodides müüdav toit ei pruugi olla nii naturaalne, nagu seda reklaamitakse. Kui Californias lükati käima GMO-toitude märgistamist nõudev rahvaalgatus, polnud Whole Foods esialgu valmis seda toetama. Alles siis, kui ettevõtet selle eest avalikult häbistati, annetas tegevjuht kampaania heaks 25 000 dollarit.
Peavoolumeedia ei ole GMO-toitude märgistamist oluliselt kajastanud, kuid alternatiivsed meediaallikad nagu Natural News, Infowars, Mercola jt on teinud palju tööd, et avalikkust GMO-ohtude osas harida ja viia tarbijate arvamus GMO tootjate ja müüjateni: inimesed soovivad teada, mida nende toit sisaldab. Kuna rohujuure tasandil sündinud sõnum aina kasvab, oli Whole Foods sunnitud tegema sellise otsuse ja oma sihtgrupi soovidele vastu tulema. Sest kui terviseteadlikud tarbijad ei saa usaldada nende müüdavat toitu, siis ei ole neil erilist põhjust seal ostmas käia – eriti võttes arvesse seda, et tegemist on ühe kallima toidukaupa müüva poeketiga.
Võib ennustada, et Monsanto ning toidu- ja ravimiturvalisuse amet FDA ei ole selle otsusega rahul ja Whole Foodsi poeketti võib ees oodata kohtulahing. Aga see on väga suur samm Monsanto ja teiste hiidettevõtete võimu vähendamises ning rohujuure tasandil tehtud töö vajalikkuse ja võimu teadvustamises.
Allikad: Infowars, Street Insider, Natural News
Veel samal teemal: Natural News
Toimetas Katrin Suik
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.