16. oktoober 2017 kell 11:12
Me elame ajastul, kus ühelt poolt infoküllus ületab selle analüüsivõime ning teisalt teevad arvutid ja äpid meie eest väga palju valikuid ära nii, et tihtilugu pole meil enam otsustusvõimet ühe või teise asja suhtes. Lisaks valdab lääne ühiskonda võimas poliitilise korrektsuse mentaliteet, paljud põevad seda, mida teised neist arvavad, ning kui vestlusesse tuleb vähegi vastuoluline teema, siis enamus meist üritab mitte jätta endast rumalat muljet, minnes kaasa status quo’ga ehk ühiskonnas aktsepteeritud maailmavaatega.
Kui paljud meist võivad endale kätt südamele pannes öelda, et kui nad esmalt kuulsid vastuolulisest X või Y teemast, siis nende esimene reaktsioon ei olnud mitte naeruvääristamine, vaid kaine peaga info analüüsimine ja iseseisev mõtlemine? Kui paljud julgevad avalikult sõna võtta teemadel, mis on täielikult vastuolus ülikoolides õpetatu ja valitsuse sõnumitega? Nende küsimuste valguses toome lugejateni avaliku pöördumise, mille on koostanud Princetoni, Harvardi ja Yale’i ülikoolide õppejõud käesoleva õppeaasta algul uutele tudengitele.
Mõned mõtted ja soovitused meie õpilastele ja kõikidele õpilastele
Meie oleme Princetoni, Harvardi ja Yale’i ülikoolide õpetlased ja õppejõud, kes soovivad oma mõtteid ja soovitusi jagada õpilastele, kes on alustamas koolitööd ülikoolides. Meie nõuande võib kokku võtta kolme sõnaga:
Mõtle oma peaga.
See võib kõlada lihtsalt, aga võib-olla oled sa juba keskkoolis avastanud, et iseseisev mõtlemine võib olla keeruline väljakutse. See nõuab alati enesedistsipliini ja eriti tänapäeval võib vajada ka julgust. Tänapäeval valitsevas õhkkonnas on väga lihtne lasta oma vaateid ja seisukohti lasta kujundada ülikoolilinnakus või laiemas akadeemilises kultuuris domineerivate arvamuste poolt. Nii õpilastel kui ka õppejõududel on suur oht jääda kinni oma mugavustsooni või langeda grupimentaliteedi ohvriks.
Paljudes kolledžites ja ülikoolides teeb see, mida John Stuart Mill nimetas „avaliku arvamuse türanniaks”, enamat kui pelgalt tõrjub õpilasi, kelle arvamused moraalsetes, poliitilistes jt küsimustes erineb valitsevatest seisukohtadest. See paneb nad eeldama, et valitsevad vaated on nii ilmselgelt korrektsed, et ainult fanaatik või veidrik võiks nendes kahelda.
Kuna keegi ei soovi olla või lasta end pidada fanaatikuks ega veidrikuks, on mugavam ja lihtsam käituda kooskõlas ülikoolilinnaku uskumustega.
Ära tee nii. Mõtle oma peaga.
Oma peaga mõtlemine tähendab domineerivate ideede kahtluse alla seadmist isegi siis, kui teised nõuavad, et nende kehtiv käsitlus ei kuuluks vaidluse alla. See tähendab, et oma uskumused tuleb kujundada mitte lähtudes populaarsetest arvamustest, vaid võttes vaevaks uurida ja ausalt kaaluda kõikide osapoolte parimaid argumente – sh argumendid seisukohtadele, mida teised halvustavad ja püüavad häbimärgistada.
Armastus tõe vastu ja kirg selleni jõuda peaksid sind motiveerima oma peaga mõtlema. Ülikoolihariduses on kesksel kohal tõe otsimine ja oskuste õppimine ning vooruste omandamine, mis on vajalikud eluaegsele tõeotsijale. Avatud meel, kriitiline mõtlemine ja väitlus on hädavajalikud, et teada saada tõde. Veelgi enam, need on meie parim vastumürk fanatismile.
Merriam-Websteri esmane definitsioon sõnast „fanaatik” on inimene, „kes on jonnakalt või sallimatult pühendunud oma seisukohtadele ja eelarvamustele”. Ainukesed inimesed, kes peaksid kartma avatud küsimusi ja jõulisi debatte, ongi ise fanaatikud, sh ülikoolilinnaku ja avaliku sektori tegelased, kes üritavad kaitsta oma arvamuste hegemooniat, väites, et selliste arvamuste kahtluse alla seadmine ise on fanatism.
Seega, ära lase avalikul arvamusel ennast türanniseerida. Ära jää kõlakoja lõksu. Sõltumata sellest, kas sa lõpuks need vaated tagasi lükkad või omaks võtad, hoolitse selle eest, et sina ise otsustad, kus sa seisad, kritiseerides konkureerivate seisukohtade argumente.
Mõtle oma peaga!
Edu teile kooliteel!
Yale’i, Princetoni ja Harvardi ülikoolide õppejõud
Paul Bloom
Brooks and Suzanne Ragen Professor of Psychology
Yale University
Elizabeth Bogan
Senior Lecturer in Economics
Princeton University
Nicholas Christakis
Sol Goldman Family Professor of Social and Natural Science
Yale University
Carlos Eire
T. Lawrason Riggs Professor of History and Religious Studies
Yale University
Maria E. Garlock
Professor of Civil and Environmental Engineering and Co-Director of the Program in Architecture and Engineering
Princeton University
David Gelernter
Professor of Computer Science
Yale University
Robert P. George
McCormick Professor of Jurisprudence and Director of the James Madison Program in American Ideals and Institutions
Princeton University
Mary Ann Glendon
Learned Hand Professor of Law
Harvard University
Branko Glišić
Associate Professor of Civil and Environmental Engineering
Princeton University
William Happer
Cyrus Fogg Brackett Professor of Physics, Emeritus
Princeton University
Martha Himmelfarb
Professor of Religion
Princeton University
Robert Hollander
Professor of European Literature and French and Italian, Emeritus
Princeton University
Joshua Katz
Cotsen Professor in the Humanities and Professor of Classics
Princeton University
Thomas P. Kelly
Professor of Philosophy
Princeton University
Sergiu Klainerman
Eugene Higgins Professor of Mathematics
Princeton University
Jon Levenson
Albert A. List Professor of Jewish Studies
Harvard University
John B. Londregan
Professor of Politics and International Affairs
Princeton University
Margarita Mooney
Visiting Associate Professor of Sociology
Princeton University
Uwe Reinhardt
James Madison Professor of Political Economy and Public Affairs
Princeton University
Michael A. Reynolds
Associate Professor of Near Eastern Studies
Princeton University
Jacqueline C. Rivers
Lecturer in Sociology and African and African-American Studies
Harvard University
Ignacio Rodriguez-Iturbe
James S. McDonnell Distinguished University Professor of Civil and Environmental Engineering
Princeton University
Harvey S. Rosen
John L. Weinberg Professor of Economics and Business Policy
Princeton University
Marta Tienda
Maurice P. During Professor in Demographic Studies and Professor of Sociology and Public Affairs, Woodrow Wilson School; and Director, Program of Latino Studies
Princeton University
Noël Valis
Professor of Spanish
Yale University
Tyler VanderWeele
Professor of Epidemiology and Biostatistics and Director of the Program on Integrative Knowledge and Human Flourishing
Harvard University
Adrian Vermeule
Ralph S. Tyler, Jr. Professor of Constitutional Law
Harvard University
Keith E. Whittington
William Nelson Cromwell Professor of Politics
Princeton University
Allikas: Princeton
Foto:
Tõlkis ja toimetas Hando Tõnumaa
NB! Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.