26. november 2013 kell 15:15
Vee säästmine on Iisraelis ja ülejäänud Lähis-Idas suur probleem. Ettevõte nimega Woosh Water üritab nii säästa vett kui ka vähendada plastpudelite kogust, paigaldades avalikesse kohtadesse joogivee automaate. Woosh Wateri automaadid võimaldavad kasutajatel täita oma pudeleid puhta ja külma veega ning kasutaja soovil pudeli ka puhastada ja desinfitseerida.
Automaate saavad kõik kasutada, aga süsteem töötab kõige paremini, kui kasutajad liituvad asjakohase võrgustikuga. Kui inimesed süsteemiga internetis liituvad, saavad nad väikese võtmehoidja-sensori, millega nad saavad automaatides sisse logida. See aitab Woosh Wateri keskusel jälgida, kui palju vett on tarbitud ning kui palju plastpudeleid on nad säästnud, kasutades taaskasutatavaid pudeleid. Seda saab iga inimene ka enda kohta uurida. See julgustab inimesi osalema ja pakub inimestele n-ö sotsiaalset boonust.
Teenus toimib koostöös linnavalitsusega
Inimesed toovad oma pudeli Wooshi automaatide juurde, registreerivad end, valivad pudeli suuruse ning teenused, mida nad soovivad (lisaks veega täitmisele saab valida ka pudelite loputamist, pesemist ja desinfitseerimist). Vesi tuleb linna veesüsteemist ning on enne inimesteni jõudmist jahutatud ja filtreeritud. Kõik see on tasuta.
Wooshi ideega tuli lagedale veeinsener Itay Tayas-Zamir, kes viis aastat tagasi tüdines maksmast liiga kõrget hinda külma pudeli vee eest kohalikes kiirtoidukohtades ja kondiitriärides. Tayas-Zamir kogus projekti jaoks raha ning kaasas Tel Avivi linnavalitsuse, et automaate üles seada. Vee eest maksab linn ning Woosh tagab masinatega varustamise. Kui projekt laieneb, jääb iga linna otsustada, kas nõuda elanikelt raha masinate kasutamise eest või mitte. Tel Aviv on lubanud, et nemad ei hakka selle eest raha nõudma.
Tayas-Zamiri peamiseks mureks kogu projekti juures on aga kindlaks teha, et inimesed ei raiska tasuta vett. “See vesi on mõeldud joomiseks, mitte sokkide pesemiseks vms,“ ütles ta. “See on üks põhjusi, miks meil on registreerimisprotsess: kui inimesed kasutavad teenust nimeliselt, on nad sellele rohkem pühendunud ning oskavad saadust rohkem lugu pidada.“
Inimesed nurisevad registreerimise nõude üle
Woosh on järjepidevalt suhelnud oma kasutajatega Facebooki teel ning kõige sagedamini nurisetaksegi registreerimise nõude pärast. Nähtavasti inimesed kardavad, et ettevõte kogub nende andmeid, et kasutada ära januseid inimesi, müües nende infot näiteks reklaamifirmadele. Woosh ise ütles selle peale, et inimesed võivad vabalt sisestada ka valeinfot, kui nad on oma privaatsuse pärast mures. Tayas-Zamiri sõnul nõutakse registreerimist ainult projekti sotsiaalse aspekti jaoks.
Teine levinum kaebus on see, et süsteem diskrimineerib vaeseid ja/või immigrante, sest see nõuab kasutajate registreerimist krediitkaardiga (Tayas-Zamir ütles, et see pole siiski nii) ning et see on osa plaanist erastada avalikud veevarud Tel Avivis.
“Mis saab lastest, kellel pole krediitkaarti?“ küsis üks murelik kasutaja. “Kuidas nemad masinaid kasutavad? Mis saab turistidest, kellel pole Iisraeli krediitkaarti või võõrtöölistest, kellel pole üldsegi krediitkaarte? On šokeeriv, kuidas erastamise liikumine on jõudnud isegi avalike veevarudeni.“
Tayas-Zamir lükkas sellised süüdistused tagasi (Wooshi klienditeenindajad vastavad Facebooki lehel kõigile küsimustele põhjalikult). “Kahe nädalaga, mis on möödunud meie projekti töölehakkamisest, oleme päästnud maailma prügimägedele minemisest 7000 pudelit, mille inimesed oleks muidu ära visanud. Viimase nädalaga oleme jaganud ligi 3000 liitrit vett üle 1000 kliendile. Ilmselgelt erinevad Facebooki-maailm ja pärismaailm üksteisest.“
Samas ütleb Tayas-Zamir, et ta mõistab, mis osas inimestes negatiivsust tekitab. “Täna olin ühe automaadi juures, kui vanem paarike võttis endale mitut pudelitäit vett. Ent ikkagi ütles mees naisele: “Ma olen kindel, et nad nuputavad välja mooduse, kuidas meid nende masinatega petta.“ Paraku oleme meie, iisraellased, hakanud kahtlustama halvimat, isegi kui kavatsused on head,“ ütles Tayas-Zamir, lisades, et loodetavasti mõistab avalikkus aja möödudes, et teenus ei peida endas mingit “konksu“.
Siiani on Wooshil viis automaati Tel Avivis ning umbes 12 000 kasutajat on säästnud 41 000 plastist veepudelit. Katsefaasis soovitakse paigaldada seitse automaati, aga lõplik eesmärk on paigaldada Tel Avivi kuni 200 masinat. Seejärel loodab Woosh üle terve riigi laieneda ning võib-olla ka välismaale.
Allikad: Treehugger, Times of Israel
Fotod: Treehugger / Chris Tackett /ekraanikuva
Toimetas Marlen Laanep
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.