Kuidas propaganda ja massimeedia inimesi mõjutavad

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

15. jaanuar 2024 kell 8:29



obey2

John Carpenteri filmis “They Live” leiab tavaline ehitustööline Nada erilised päikeseprillid, millega on võimalik näha reklaamide, loosungite ja ka inimeste tõelist palet. Prille kandes avastab Nada, et tavalised puhkusereise või tooteid esitavad reklaamid edastavad tegelikult varjatud sõnumeid nagu “paljune”, “allu võimule” või “maga edasi”. See 1988. aasta ulmefilm on hirmuäratav, kuid üpris reaalne pilt massimeedia ja propaganda toimimisest tänapäeva maailmas. Ehkki propagandast räägitakse tihti just sõdade kontekstis, eksisteerib see kõigis inimeste eluvaldkondades.

Artikkel ilmus Telegramis esmalt aprillis 2014.

 

Propaganda kui sihipärane moodus inimmasside meelsuse ja ühiskondliku arvamuse kujundamiseks on enamasti kas sotsiaalsete, poliitiliste või majanduslike eesmärkidega. Propaganda toimimise aluseks on massikultuur ja massimeedia. Inimmasse on võrdlemisi lihtne mõjutada, sest inimestele on loomupärane mitte järgida niivõrd “õiget”, vaid pigem kuuluda gruppi, mis pakub neile psühholoogilist tuge. Propaganda toimimiseks massimeedia kaudu on vajalik teatud elustandardi olemasolu, näiteks juurdepääs raadiole, televisioonile või ajalehtedele. Ometi ei ole leitud seost haridustaseme ja propaganda poolt mõjutatavuse vahel.

Üks levinumaid propagandistlikke tööriistu on arvamus, täpsemalt avalik arvamus. Avaliku arvamuse kogumine ning meedias avaldamine ei ole mitte niivõrd üldsuse arvamuse kajastamise, vaid pigem meelsuse mõjutamise vahend. Propaganda on äärmiselt ohtlik ning tihti märkamatu poliitiline tööriist, mis mõjutab inimmasse järjekindlalt ning tihti märkamatult. Massimeedia osaleb propagandas nii teadlikult, teadmatult kui ka mõlemat korraga.

 

Massimeedia mõjutamine

Iga sõjaline konflikt kerkib üles vähemalt kahel lahinguväljal: sõjategevuses ja inimeste peas. Nii “head” kui ka  “halvad” kasutavad oma rahva eksitamist infot moonutades, liialdades, subjektiivset või ebatäpset, kohati isegi väljamõeldud infot edastades vaid selleks, et pälvida toetust ning kinnitada valitseva arvamuse legitiimsust. Võtkem näiteks hiljutise Krimmi situatsiooni, milles Vene võimud puhastavad meediamaastikku iseseisvatest arvamustest, mis võiks üldsuse arvamust mõjutada (Artikkel ilmus Telegramis esmalt aprillis 2014 – toim). Muidugi ei erine siinkohal ka teiste riikide meediaväljaanded, mis on valinud ühe kindla seisukoha ning sihikindlalt seda levitavad.

Tavapärasemad propaganda taktikad on:

  • valikuliste, näiliselt laiapinnaliste ja objektiivsete lugude esitamine;
  • mittetäielike faktide või ajaloolise konteksti esitamine;
  • põhjenduste ja arvamuste kinnitamine, mis paneb inimesed käituma oma ohutuse tagamise nimel;
  • “ekspertallikate” vähesus olukorra kajastamisel (näiteks konfliktisituatsioonis erusõjaväelase arvamuse või valitsusallika kasutamine faktina, selle asemel, et käsitleda neid kui uurimist vajavaid arvamusi);
  • “õigesse” nägemusse mittesobituva “vaenlase” demoniseerimine;
  • kitsapinnalise diskursuse kasutamine, milles hinnanguid luuakse laiemat konteksti või diskursust selgitamata. Kitsam fookus aitab propagandistide huve teenida.

Väga harva küsib üldsus, miks propaganda kasutab just valitsuse, võimu ning ärimaailma “eksperte”, kelle arvamusi kajastatakse kui vankumatult õigeid. Valitsuste ning korporatiivmaailma allikad nimelt omavad eelist, olles oma staatuse ning prestiiži tõttu tuttavad ning usutavad. Lisaks on neil ka suurem juurdepääs kapitalile, mis toodab meedia jaoks kasutatavaid uudiseid. Pentagonil on näiteks avaliku informatsiooni teenistus, kus töötab tuhandeid inimesi ning millele kulutatakse aastas sadu miljoneid dollareid.

Oma eelisseisundi säilitamiseks allikana näevad valitsused ja ärilised uudisteagentuurid kõvasti vaeva uudisteorganisatsioonide jaoks asjade lihtsustamise nimel. Meediale pakutakse kogunemiseks vajalikud ruumid, ajakirjanikele avalikustatakse eelolevate kõnede ja raportite koopiad, pressikonverentsid korraldatakse aegadel, mis sobituvad uudiste tähtaegadega, pressiteateid kirjutatakse moel, mis vajab vähe toimetamist jne. See on otsene moodus, kuidas bürokraatia saab juurdepääsu meediale.

Miks propaganda toimib?

Demokraatlikes riikides elavad inimesed armastavad uskuda, et nii nemad kui ka nende riigid on üldiselt “head”, sest teisiti mõeldes tekiks moraalne konflikt kõige suhtes, mida nad teavad ja kalliks peavad. Mõningate rahvaste ajalood on seotud õigustatud põhjustel vastastest jagu saamisega; Ameerika sõda Briti impeeriumist vabaks saamiseks baseerus tugeval moraalsel õigustusel kuninglikust võimust v

Palun oota...

Tegemist on tasulise artikliga, edasi lugemiseks palun logi sisse või hakka liikmeks.

      Telegram.ee hõbeliige Telegram.ee kuldliige
Ava galerii

10.88€
1 kuu

(130.56€ 1 aasta)

50€
6 kuud

(8.33€ 1 kuu)

88€
1 aasta

(7.33€ 1 kuu)

188€
1 aasta

(68€ aasta / 5.66€ kuu +*) Võimalik tasuda kolmes osas
Telegrami 1g kuldplaat
* väärtus 120€, limiteeritud kogus!
Kõik artiklid
Kõikide artiklite kuulamisvõimalus
Kõik videod
Kõik koolitused
Kõik podcastid
Telegram Mastermindid veebis
Kohtumised Telegram.ee toimetusega näost näkku
-10% allahindlus Telegram.ee veebipoes (ka kuldplaadilt)
 TelliTelliTelliTelli


Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt