Operatsioon Mockingbird ehk kuidas kujundada avalikku arvamust

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

19. detsember 2023 kell 9:21



Operatsioon Mockingbird (Pilalind) oli 1950-ndatel alanud USA luure keskagentuuri (CIA) kampaania, mis pidi mõjutama USA ja teiste riikide meediat. Selle jaoks fabritseerisid ajakirjanikud erinevaid lugusid ning kajastasid rahvusvahelisi sündmusi, näitamaks CIA-d soodsas valguses. CIA asutas ka rahvusvahelisi variorganisatsioone, mis levitasid propagandat, mida ei saanud avalikult CIA-ga siduda. Üheks näiteks nendest organisatsioonidest oli Rome Daily American, millest CIA omas 40% ligi 30 aastat. Nende meetmete eesmärk oli kujundada avalikku arvamust CIA-d ning nende operatsioone toetama.

Artikkel ilmus Telegramis esmalt veebruaris 2014. 

 

CIA riigisisese propaganda kasutamine jätkus 1973. aastani, mil Mockingbirdi paljastamine põhjustas avaliku vihalaine. Tol ajal katkestas CIA sidemed üle saja ajakirjanikuga, säilitades siiski suhted oma olulisemate kontaktidega.

Operatsiooni paljastamisele aitas palju kaasa USA advokaadi ja poliitiku Frank Churchi uurimine. 1976. aastal avaldati kongressi raport, milles seisis: “Praegu on CIA-l mitmesajast välismaisest isikust loodud võrgustik, mis üle kogu maailma annab CIA-le luureinfot ning kohati proovib mõjutada avalikku arvamust varjatud propaganda kaudu. Need isikud võimaldavad CIA-le otsese ligipääsu suurele arvule ajalehtedele ning väljaannetele, pressiteenustele ja uudisteagentuuridele, raadio- ja televisioonijaamadele, kommertskirjastustele ning teistele välismaistele meediaväljaannetele.”

Paljude organisatsioonide seas, mis aitasid USA propagandale kaasa, olid näiteks New York Times, Associated Press ja Miami Herald. New York Timesi sisepoliitika üks osa oli pakkuda CIA agentidele katet.

Arvatakse, et Mockingbirdis töötas 25 suuremat organisatsiooni ning operatsioon värbas vähemalt 400 inimest. Paljud neist olid kuulsad ajakirjanikud nagu Joseph Alsop, kes on õigustanud oma seotust sellega alates hetkest, kui see avalikuks tuli.

Miks selliseid organisatsioone vaja on

Rahvale varjatult kindlate ideede ning populaarsete seisukohtade ettesöötmine on hea moodus loomaks ja hoidmaks mingit vajalikku arvamust lääne ühiskonnas. Kui inimeste hoiakud on muudetud sobivaks angloameerika ja Iisraeli välispoliitika ning majanduslikele huvidele, saavad valitsused hakata oma välispoliitika strateegiaid päriselus rakendama, ilma et avalikkus seda hukka mõistaks. Sellis

Palun oota...

Tegemist on tasulise artikliga, edasi lugemiseks palun logi sisse või hakka liikmeks.

      Telegram.ee hõbeliige Telegram.ee kuldliige
Ava galerii

10.88€
1 kuu

(130.56€ 1 aasta)

50€
6 kuud

(8.33€ 1 kuu)

88€
1 aasta

(7.33€ 1 kuu)

188€
1 aasta

(68€ aasta / 5.66€ kuu +*) Võimalik tasuda kolmes osas
Telegrami 1g kuldplaat
* väärtus 120€, limiteeritud kogus!
Kõik artiklid
Kõikide artiklite kuulamisvõimalus
Kõik videod
Kõik koolitused
Kõik podcastid
Telegram Mastermindid veebis
Kohtumised Telegram.ee toimetusega näost näkku
-10% allahindlus Telegram.ee veebipoes (ka kuldplaadilt)
 TelliTelliTelliTelli


Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt