26. august 2013 kell 13:17
23. juulil andis USA raadiosaatele “Coast to Coast AM” intervjuu endine politseinik ja praegune ajakirjanik James D. Sanders, kes on kirjutanud raamatud “The Downing TWA Flight 800” (TWA lennu nr 800 allakukkumine), “Altered Evidence” (Muudetud asitõendid) ja “First Strike” (Esimene rünnak). 1997. aastal vahistati Sanders koos oma stujardessist abikaasa Elizabethiga süüdistatuna vandenõus osalemises, mille põhjuseks oli kahtlase lennuõnnetuse uurimise käigus varastatud asitõend.
Mis täpsemalt juhtus rahvusvahelise lennuliini TWA (Trans World Airlines) lennukiga?
1996. aasta 17. juuli hommikul plahvatas reisilennuk Boeing 747-100, võtnud John F. Kennedy rahvusvahelisest lennujaamast suuna Rooma, kaksteist minutit pärast õhkutõusmist ja kukkus New Yorgi lähistel Atlandi ookeani. Ametliku versiooni kohaselt põhjustas õnnetuse kütusepaagi plahvatus, mis olevat tekkinud elektrilühisest. Minu käes on aga rahvusvaheliselt salastatud dokumendid, mis kirjeldavad mereväealuste liikumist õnnetuse toimumispaigas ja see on registreeritud ka radarite poolt.
Mõned nendest mereväe laevadest olid väljaspool treeningpiirkonda, otse lennuki lennutrajektoori all. Kolm radarit märkasid raketi väljatulistamist ja hetk hiljem plahvatas see Boeing 747 parema külje juures. Vigastada sai keskmine tühi kütusehoidla, mis painutas äriklassi põranda üles, tekitades lennukisse augu, ja üks parema tiiva mootor, millest lekkis kütus ja plahvatas. Lennuk kukkus 8 sekundiga ookeanisse.
Kas õnnetusel oli pealtnägijaid?
Pealtnägijad on selle õnnetuse puhul väga olulised ja õnneks andsid 34 inimest tunnistuse sellest, mida nad nägid. Long Islandi lõunaosas viibinud naine Põhja-Carolinast oli jälginud lennukit, mõeldes, et kuhu kaugele see küll lendab. Ta andis FBI-le tunnistuse, et nägi äkki silmanurgast raketti, mis kihutas lennuki suunas. Rakett tegi äkilise pöörde vasakule ning plahvatas lennuki keskosa ligidal, mis vastab ka juhtunule. Ka üks kalur nimega William Gallagher kirjeldas juhtumit samamoodi nagu pealtnägija Long Islandil.
Miks püüti seda juhtumit tollal varjata?
Kohapeal olevale Fox Newsi meeskonnale teatati, et nad saavad 48 tunni jooksul valgelt majalt ametliku loo toimunust. See oli kriitilise tähtsusega, sest õnnetusse oli segatud merevägi ja otsused olid poliitiliselt tähtsad. See katastroofiga lõppenud mereväeõppus oli minu arvates viimane suurõppus, kaitsmaks Ameerika Ühendriikide idakallast.
Kustkohast pärines see rakett, mis plahvatas otse lennuki all?
Toetudes asitõenditele, tulistati see välja ühelt Seawolfi allveelaevalt, mis oli osa õppuste programmist. Üle miljardi dollari maksev allveelaev peab olema töökorras ja selle kontrollimiseks tuleb testida ka selle valmisolekut.
Mida räägib lennuandmete pardasalvesti?
Lennuõnnetuste helisalvestusi uuriv ekspert Glen Schulze viis läbi põhjaliku analüüsi rahvusvaheliselt transpordiohutuse agentuurilt NTSB saadud salvestistega. Analüüs näitas, et NTSB on teinud salvestisel korduvalt parandusi, viidates sellele, et õnnetuse tegelikku põhjust püütakse varjata. Informatsioonivabaduse seadusega saadud lindistused ei kattunud samuti töödeldud salvestistega ning Glenn märkis, et lindistuselt on puudu 4 sekundit helivõngete registreerimisandmeid. Hakkasin kahtlast olukorda uurima, küsitledes NTSB ametnikke ja sain vastuseks, et neil on 200 kasti lennukiõnnetusega seotud materjali, kuid seda hoitakse ajakirjanike eest luku taga.
Miks sind vahistati vandenõus osalemise eest?
1998. aastal sain loa minna kolmeks tunniks angaari, et pildistada lennukist alles jäänud osi. Uudistamise käigus tabas mind ootamatu vaatepilt: nimelt olid lennuki põrandalt ära lõigatud ülespoole paindunud servad, mille põhjustas raketiplahvatus. Põranda vigastusi olin näinud eelnevalt fotodelt uurimise käigus ja sain aru, et midagi peab tõe avalikuks tulemise jaoks tegema. NSTB töötaja Terrell Stacey võttis analüüsimiseks angaarist kaks tükki riiet lennukiistmelt ja toimetas need minule. Tulemused näitasid keemilisi ühendeid, mis võisid kuuluda raketile, kuid FBI sõnul olid riidetükid mereveest liiga kahjustunud.
Mind anti koos naisega kohtusse riigivaraga “ebaseadusliku ümberkäimise” eest. Esimene kohtunik piirkonna kohtutasemel oli Joanna Seybert, kelle jaoks ma olin oma naisega kui Bonnie ja Clyde. Ta eemaldas vandekohtust kõik liikmed, kes uskusid, et valitsus võib olla seotud TWA lennu nr 800 õnnetusega. Poolel kohtuprotsessi pealt võttis ta meilt ära õiguse põhiseaduse esimesele muudatusele, mille kohaselt ei tohi keelata ajakirjaniku sõnavabadust, mis paraku oli meie kaitse. Õnneks saime vaid tingimisi vangistuse ja mul on võimalus edasi tegutseda. Jään lootma, et õiglus saab jalule seatud ja uurimine algatatakse uuesti riiklikul tasemel.
Kuula saadet siit (algab 9:40).
Fotod: upload.wikimedia.org, assets.nydailynews.com, d3819ii77zvwic.cloudfront.net, blogs.crikey.com.au
Toimetas Laur Raudsoo
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.