10. aprill 2013 kell 13:22
Kliimamuutus toob kaasa õhuturbulentsi kasvu ja lennukireisijatele saab eelolevatel aastakümnetel osaks senisest rohkem raputamist. Nii näitab arvutisimulatsioon, mille koostasid Inglise teadlased, kirjutab ERR-i teadusportaal.
Paul Williams Readingi Ülikoolist ja Manoj Joshi East Anglia Ülikoolist rehkendasid oma mudeliga välja, et selleks ajaks, mil süsihappegaasi tase atmosfääris ületab tööstusajastueelse taseme kaks korda, sagenevad keskmise ja suure tugevusega õhuturbulentsi juhtumid Atlandi ookeani põhjaosa kohal talvisel ajal praegusega võrreldes 40 kuni 170 protsenti.
Seda süsihappegaasi kahekordistumist prognoositakse aastaks 2050. Atlandi ookeani põhjaosa kohal on aga ju üsna tihedalt Euroopat ja Ameerikat ühendavaid lennuliine.
Williams ja Joshi kirjutavad ajakirjas Nature Climate Change, et suurenev turbulentsioht võib sundida piloote tegema kõige ohtlikumatest kohtadest roheksti kõrvalepõikeid. Seetõttu aga pikeneb lennuaeg, kulub rohkem kütust, atmosfääri satub rohkem süsihappegaasi ja õhuturbulentsi tuleb aina juurde. Nii näitab mudel. Muidugi sõltub iga mudeli headus sellest, kuidas täpselt mudeli aluseks olev programm on kokku kirjutatud ja millised lähteandmed on mudelile sisse söödetud.
Allikas: ERR
Loe lisaks: National Geographic
Foto:
Toimetas Mariann Joonas
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.