SkyWay – uus ajastu transpordis

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

12. juuni 2019 kell 10:13



Kas Sina oled juba kursis, et Eestist mõne lennutunni kaugusel on välja arendatud täiesti uue ajastu transporditehnoloogia nimega SkyWay? Tegemist on trossidel ja rööbastel kulgeva innovaatilise õhutranspordiga, mis on üheaegselt kiire, mugav, turvaline, roheline, vaikne, harmooniline, ilus ja soodne. Projekti taga seisab Valgevenest pärit teadlane dr Anatoli Junitski, kes visandas oma esimesed SkyWay ideed ca 40 aastat tagasi. Hiljuti teatas Dubai 15 kilomeetri pikkuse pilvelõhkujate-vahelise ripptranspordisüsteemi ehitusest. Kas SkyWay hakkab maailma vallutama?

 

Millega on siis tegu?

SkyWay on teise tasandi transpordisüsteem, mis kasutab liikumiseks elektrienergiat, mida on täna võimalik toota näiteks nii tuulest kui ka päikesest ehk taastuvatest energiaallikatest, integreerides vajalikud mehhanismid selle jaoks SkyWay teestruktuuri üheks osaks. Asudes maapinnast kõrgemal, jätab SkyWay alles metsad ja muud olulised biosfääri osad nagu nt Eesti mõistes sood ja rabad. Lisaks hõlbustab SkyWay liikumist mägedes, kus tänane transport on problemaatiline. See tähendab, et enam ei pea puurima läbi mägede ja raiuma maha metsi või rajama raudteid keerulistele pinnastele. SkyWay on optimaalne transpordisüsteem, mis aitab lahendada enamus väljakutseid, millega transporditööstus täna silmitsi seisab. Eesti kontekstis oleks SkyWay ideaalne alternatiiv Rail Balticule, sest SkyWay puhul jääksid alles nii metsad, sood kui ka inimeste kodud ja talumaad. Kõigele lisaks on SkyWay kordades soodsam kui Rail Baltic.

 

 

 

 

 

SkyWay on lahenduseks tipptundide tohututele ummikutele läänemaailmas ning ülerahvastatud ühistranspordile arengumaades, sest SkyWay asub teisel tasandil ning selle teedel puuduvad ristmikud. Samuti on välistatud inimeste eksimustest tingitud ohtlikud olukorrad, sest kogu süsteem on automaatne ja põhineb smart-tehnoloogial (juhte sõidukites pole).

Skyway pakub lahendused välja ka ülekaubastatud sadamatele. Mahalaadimise kohad on võimalik ehitada merele, kuni 5 km kaugusele kaidest. See võimaldab kaubad transportida maale ning kaubakonteinereid saab edasi tarnida teistesse piirkondadesse ka ilma veoautosid kasutamata.

Võib julgelt öelda, et SkyWay on tõeliselt keskkonnasõbralik uue ajastu transport. Ja kuna SkyWay liigub maapinnast kõrgemal, on talle olematud ka ülejäänud maismaa liiklusprobleemid nagu lumi, tulvaveed, üleujutused, kõrbeliiv jne. Samal ajal elab aga enamus maailma piirkondi endiselt justkui 19. sajandis, kasutades tehnoloogiaid, mis tugevalt keskkonda saastavad ja mis kujutavad endast ohtu ka kasutajale. SkyWay puhul kaoksid ära ka liiklusõnnetused.

 

Autorist

Kõik algas Anatoli Junitskist, kes on Valgevenest pärit insener. Teda on tunnustatud ja autasustatud väga paljude diplomite ning aukirjadega. A. Junitski nimel on ligi 70 patenti, lisaks 40 diplomit rahvusvahelistelt näitustelt.

 

2019 aasta 16. aprillil esitleti tema monograafia “Trossrööbas transpordisüsteemid: Maal ja kosmoses” kordustrükki. Idee SkyWayst tekkis tal tehnikumis õppimise ajal ja sellest perioodist pärinevad ka tema esimesed tööd antud teemal. Junitski esimesed eskiisid ilmusid 1973. aastal ning esimesed SkyWay katsetused ja reaalsed prototüübid pärinevad 2001. aastast.
SkyWay on osalenud Future City Show’del Dubais ja Innotransil 2016 ja 2018 Berliinis. Viimasel neist tutvustati esmakordselt ka kiirrongi prototüüpi Unilet, mis on 500km/h sõitev luksuslimusiin. Junitski on SkyWayga võitnud 3 Kuldset Kaarikut, mis on transporditööstuse Grammy. Anatoli Junitski meeskonnas on enam kui 800 konstruktorit, inseneri, disainerit, arhitekti jne, kes töötavad nii Valgevenes kui ka Araabia Ühendemiraatides.

 

Tehnoloogiast

SkyWay kasutab spetsiaalseid erilise täidisega relsse, mille sees on eelpingestatud trosside kimbud. Selle tugevusest aru saamiseks kujutage ette, millise tugevusega on üksik juuksekarv ning kui tugev on pats ehk kimp juukseid. Juuksepatsidega on tõstetud suuri raskuseid ja liigutatud isegi raskeid veokeid.

 

SkyWay relsse saab kasutada multifunktsionaalselt – relsside sisse on võimalik paigaldada elektrikaableid jm sidesüsteeme (pildil valge ja sinine toru), mida saab vedada mööda olemasolevat trassi ja pole edaspidi vaja kaevata maa alla või ehitada spetsiaalseid õhuliine.

 

 

SkyWay transport liigub ratasmootorite abil. Kui rongidel kaaluvad rattad mitu tonni, siis SkyWay ratasmootor ainult 30-40 kilogrammi. See teeb ta kergemaks ja säästlikumaks ning lõpptulemusena odavamaks. SkyWay mudelites kasutatakse vähemalt 4 ratasmootorit sõiduki kohta.

 

 

Mudelid

 

1. Kergtransport

Täna on SkyWayl ette näidata reaalselt töötavad ning Venemaa ja Valgevene standardite järgi sertifitseeritud kergtranspordi ehk linnatranspordi mudelid, mis võimaldavad liikuda kuni 150 km/h. Nendega saab tutvust teha Valgevenes, Marina Gorkas asuvas SkyWay ökotehnopargis juba käimasoleva aasta 17. augustil, sest siis toimub seal investoritele ja huvilistele korraldatud suursündmus EcoFest 2019.

2. Kiirrong

Kiirrongi mudeli katsetusrada ja sertifitseerimise trass on planeeritud ehitada Abu Dhabisse ja see on hetkel arendamisel. Ühendemiraatide poolt on selleks eraldatud juba 60 km maad. Täna käivad ehitustööd aga Sharjah’s, mis asub Dubai lähistel. Sinna tuleb SkyWay innovatsioonikeskus, kus hakkab muuhulgas toimuma troopilisse kliimasse mõeldud mudelite sertifitseerimine.

3. Konteinertransport ehk kaubavedu

 

Kergem konteiner-variant on juba sertifitseeritud, suurem veduk merekonteinerite jaoks on samuti arendamisel, seda esitletakse Sharjah’s. Lisaks AÜE-le on SkyWay kaubaveo võimaluste suhtes erilist huvi üles näidanud ka teised troopilises kliimas asuvad riigid nagu näiteks Vietnam.

 

SkyWay on arendatud võimalikult voolujooneliseks, viies õhutakistuse miinimumini. See on 15 korda väiksem kui sõiduautol, seega väga ökonoomne ja keskkonnasõbralik. SkyWay Unilet on hetkel maailma kõige aerodünaamilisem sõiduk.

 

Maksumus

 

Tasasel maapinnal on SkyWay maksumus 1 km kohta keskmiselt 3-8 miljonit dollarit, keerulisel maastikul 10-15 miljonit dollarit. Võrdluseks monoreil maksab 36 miljonit dollarit 1 km kohta, sh keerulistes piirkondades ligi topelt rohkem. Euroopas on lennujaamu, kus rongiraudtee maksumus ületab isegi 100 miljonit dollarit 1 km. New Yorkis teise avenüü alla ehitatud metroo esimese osa maksumus 1 km kohta oli ca 1,7 miljardit dollarit. Eestis kavandatav Rail Balticu projekt näeb samuti ette kümnetes miljonites eurodes kulusid 1 km kohta.

Seega SkyWay puhul on tegemist äärmiselt soodsa lahendusega. Kiiruses jääb SkyWay alla ainult lennukile, kõik muu aga trumpab üle.

 

Suurimad huvilised on Araabia Ühendemiraadid

Eelpool mainitud uudis Dubais pilvelõhkujate vahele rajatava 15-km pikkuse SkyWay ripptransportsüsteem ei ole veel kõik. Samuti on sinna planeeritud SkyWay trosstehnoloogial põhinev 60 meetri kõrgune sild. Abu Dhabis aga on eraldatud 60 km maad kuni 500 km/h liikuva Unileti trassi ehitamiseks ja samuti ka eelvaakum torus kuni 1250 km/h liikuva Hyper-U rajamiseks. Peatselt algab ka SkyWay innovatsiooni instituudi rajamine Sharjah Ameerika ülikoolis uue põlvkonna transpordispetsialistide koolitamiseks.

Vaata videot Dubaisse plaanitava SkyWay transpordilahendusest:

 

Investeerimisvõimalused

Täna on huvilistel võimalik SkyWay projekti arengut toetada investeerides, saades vastu väärtuslikke emaettevõtte osakuid. Kõik SkyWay rajatised, mida ehitatakse üle kogu maailma, olgu selleks Dubai, Vietnam või hoopis Eesti, toovad investoritele tulu dividendide näol.

Hiljuti Araabia Ühendemiraatides koha peal käinud investorite küsimusele “Millal börsile minnakse?” vastas Junitski muhedalt: “Üsna pea“, aga lisas, et “see ei ole eesmärk omaette, meile on oluline materialiseerida tehnoloogia, et muuta meie aktsiad ehk osakud väärtuslikuks.“

 

 

Kas tegemist on püramiidskeemiga?

Kui varasemalt on peavoolumeedia SkyWay’d süüdistatud püramiidiskeemis, siis tundub, et viimasel ajal hakanud teistsugused tuuled puhuma. Uudiseid SkyWay eduloost Araabia Ühendemiraatides kajastas positiivse nurga alt isegi Delfi, lisaks ka teiste riikide uudistekanalid.

SkyWay on täiesti läbipaistev ja omab ISO sertifikaate, mis antakse ainult nendele ettevõtetele, kes on tõestanud jätkusuutlikust. Projekti taga on 40 aastat teaduslikku uurimustööd, sh 4 aastat reaalseid katsetusi, olemas on toimiv tehnopark Marina Gorkas (Valgevene) ja mõned mudelid on juba sertifitseeritud. Lähis-Idas on alustatud innovatsioonikeskuse ehitamisega. Meeskonda kuulub enam kui 800 oma ala spetsialisti. Ühe mehe geniaalne leiutis, mis ei ole enam pelgalt idee, vaid on jõudnud teostuseni.

Täna saavad veel kõik soovijad osaleda selle tehnoloogia elluviimises, saades emafirma kaasomanikuks ehk osakese tehnoloogiast ning seeläbi saades tulu kõikidelt projektidelt üle kogu maailma. NB! Tegemist ei ole finants-ega investeerimissoovitustega vaid lihtsalt investeerimisvõimalusega. Kõik investeeringud toimuvad isiklikul vastutusel.

 

Loe lisaks:
www.taevatee.ee
yunitskiy.com
Mihkel Liivakanti erialane kursusetöö “SkyWay – Teisel tasapinnal paiknev 21. sajandi transpordisüsteem. Selle areng, omadused ning võrdlus teiste rööbastel liikuvate transpordisüsteemidega.
Liitu SkyWayga SIIN.

 

Toimetas Taevatee meeskond koostöös Telegramiga

 

Fotod: Taevatee, SkyWay



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt