Toyota jagab tasuta oma vesinikkütuseelementide patente

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

13. jaanuar 2015 kell 15:27



Eelmisel nädalal pidas Toyota konverentsi uue vesinikkütuseelemendil töötava auto Toyota Mirai progressi kohta. Kuigi uudised auto edusammudest ja selle turulejõudmisest juba sel aastal rõõmustas rohkeid huvilisi, sai suuremat tähelepanu ettevõtte otsus jagada tasuta oma kütuseelementidega seotud tehnoloogia patente.

 

Toyota on võtnud seisukoha, et vesinikkütusega saab ühiskond liikuda optimistlikuma tuleviku poole ja ettevõttel on kohustus jagada oma teadmisi teistega, et soodustada vesiniktehnoloogia innovatsiooni. Seepärast võimaldatakse autofirmadel, kütuseelemente tootvatel ja vesinikutanklaid arendavatel firmadel tasuta kasutada nende 5680 vesinikkütuseelementidega seotud patenti. Nendest ligi 1970 on seotud kütuseelementidega, 290 kõrgrõhu all oleva vesinikupaagiga, 3350 kütuseelemendi süsteemi tarkvara juhtimisega ning 70 vesiniku tootmise ja varustamisega. Neid patente saavad kasutada ka kütuseelementidel töötavaid busse ning tööstuslikku varustust (nt tõstukeid) tootvad ettevõtted, transpordiga mittetegelevate firmade taotlusi uuritakse üksikjuhtumite kaupa. Osana litsentseerimise kokkuleppest teeb Toyota ettepaneku, et ka teised ettevõtted jagaksid oma kütuseelementidega seotud patente sarnaseks tasuta kasutamiseks.

 

Eesmärk on tehnoloogia edendamine ja kulude vähendamine

Ettevõtte otsus intellektuaalse vara jagamiseks kehtib vaid patentidele, mida omab täielikult Toyota ning kütuseelementidega sõidukitega seotud patendid on tasuta kättesaadavad kuni 2020. aasta lõpuni. Vesiniku tootmise ja varustamisega seotud patendid jäävad tasuta kättesaadavaks aga määramatuks ajaks.

Toyota USA vanemasepresidendi Bob Carteri sõnul on ilmselge, et patentide avatud jagamisel on kõrgem sotsiaalne väärtus, sest eemaldades traditsioonilised korporatiivsed piirangud, suudetakse ühiselt liikuda tulevikutehnoloogiate juurde kiiremini, efektiivsemalt ja säästlikumalt. Ühtlasi loodetakse, et patentide jagamisel suudetakse uusi kütuseelemente ning süsteeme edendada ja rafineerida, vähendades kulusid ning tõmmates ligi laiemat tarbijaskonda.

Kui praegu on vesinikul töötavate sõidukite üheks suuremaks probleemiks tanklate puudumine, siis ühise pingutusega suudetaks tanklate võrgustikku arendada ning laiendada märkimisväärselt kiiremini kui vaid ühe firma toetusega. Toyota on teinud selles valdkonnas otsa lahti, rahastades California ning Kirde-Ameerika vesinikutanklate infrastruktuuri rajamist. Nimelt anti eelmise aasta maikuus 7,3 miljoni dollariline laen California vesinikutankla ettevõttele FirstElement Fuel, et aidata neil ülal pidada ligi 20 tanklat üle kogu osariigi. Novembris tehti koostööd Prantsuse firmaga Air Liquide, et kujundada ning varustada 12 vesinikutanklat New Yorgi, New Jersey, Massachusettsi, Conneticuti ja Rhode Islandi piirkonnas.

 

Vesinikuauto eelised ja tulevikuperspektiiv

Teoreetiline füüsik, futurist ja kirjanik Michio Kaku on varem väljendanud Toyota vesinikuautode suhtes skeptilisust, kuid näib, et nüüdseks on ka tema hakanud meelt muutma. Kaku sõnul võib vesinikuauto muuta inimeste igapäevaelu, maailmapoliitikat ning energiasüsteemi, viies maailma vesinikühiskonna loomise lävele. Tulevikus ei tekitaks transport saasteaineid ning väheneksid sõjalised konfliktid, mis kaasnevad nafta pärast võitlemisega.

Üheks esimeseks kommertsturule saabuvaks vesinikuautoks on Toyota Mirai, mille hind on 57 000 dollarit. Mirai saabus Jaapani turule juba 2014. aasta detsembris, USA turule jõuab see 2015. aasta keskpaigas (esialgu on see saadaval vaid Californias). Euroopa turule jõuab Mirai septembris, olles esialgu müügil vaid Suurbritannias, Saksamaal ja Taanis, hinnaga 60 000 eurot (pluss käibemaks). Ülejäänud Euroopa riikidesse võib sõiduk jõuda 2017. aastaks. Auto toodab elektrit, kombineerides hapniku ja vesiniku molekule, mistõttu ainsaks emissiooniks on vesi. Auto sõiduvahemik on 482 km, tippkiirus 178 km/h ning see kiirendab 60 miilini (96,5 km-ni) üheksa sekundiga. Vesinikuautot saab tankida 3–5 minutiga.

Kaku sõnul vastab Mirai “ideaalse auto” neljale tingimusele: selle kütust leidub rohkelt, auto mootoril ei ole liikuvaid osi, emissioonid pole kahjulikud ning selle hind on keskklassile sobilik. Kaku usub, et Mirai hind võib veelgi langeda, kui masstootmine ja konkurents saab jalad alla ning valitsused hakkavad rahastama tanklate loomist. Näib, et vesinikutehnoloogiale võib esialgu suurimaks takistuseks saada naftatööstuse vastuseis ning erinevate valitsuste poolehoid naftahiidudele.

 

Allikad: Forbes, Livescience, Treehugger, GeekWire 1, 2

Foto: article.wn.com

 

Toimetas Annika Urvela

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt