Üllatav teadusuuring: 80 protsenti globaalsest soojenemisest võib seostada… keskkonnakaitsega

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

20. juuni 2024 kell 17:54



Foto: Pixabay / vschoenpos

Laevakütustes sisalduva väävli vähendamise määrus oli mõeldud õhusaaste vastu võitlemiseks – selle tulemuseks oli aga mereõhu oluline soojenemine. Värske uuringu võib aga kokku võtta järgmiselt: vähem väävlit, vähem pilvi, vähem varju.

 

Õhusaaste vähendamiseks andis Rahvusvaheline Mereorganisatsioon (IMO) 2020. aasta alguses välja määruse, mis piirab väävlisisaldust laevakütustes. Nad alandasid kütuste maksimaalset lubatud väävlisisaldust 3,5 protsendilt 0,5 protsendile. Selle muudatuse mõju on praegu tuntav, kuid oodatust erinev.

Uues ajakirjas Nature avaldatud uuringus seostavad USA teadlased eesotsas geofüüsik Tianle Yuaniga vääveldioksiidi heitkoguste vähenemist laevandusest atmosfääri olulise soojenemisega. Kuid mereõhk ei paista uuringu kohaselt soojenevat kõikjal, vaid ainult teatud piirkondades.

Väävel tekitas heledaid pilvi

Suurtel laevadel kasutatavas raskekütuses või diisliõlis on väävlisisaldus oluliselt suurem kui teiste sõidukite kütustes. Laevakütuse põlemisel tekib vääveldioksiid, mis reageerib atmosfääris oleva veeauruga ja tekitab sulfaataerosoole. Need aerosoolid jahutavad Maa pinda kahel viisil, peegeldades päikesevalgust otse kosmosesse ja mõjutades pilvkatet.

Aerosoolide arvu suurenedes suureneb veep

Palun oota...
TEGEMIST ON TASULISE ARTIKLIGA, EDASI LUGEMISEKS PALUN VALI MAKSEMEETOD


Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt